Om oss
Club Opel GT Schweden
Om oss
Märkesklubben för Opel GT sportcoupé bildades 1978 och är därmed en av Europas äldsta Opel GT-klubbar. Antalet medlemmar i klubben är ca 120 st. Klubben är numera också klubb för den nya modellen av Opel GT och för Opel Speedster. De flesta äger en gammal Opel GT, några har en nyare GT och några en Speedster. Syftet med Club Opel GT är bl.a. att bevara bilmodellen till eftervärlden. Detta gäller då även den nya modellen av GT och Speedster. Genom att vara medlem i klubben vill vi tillsammans underlätta för varandra att uppnå detta syfte. Vi får också tillfälle att träffas, ha trevligt tillsammans och utbyta erfarenheter. Club Opel GT Schweden är sedan 1984 medlem i Sveriges Motorhistoriska Riksförbund och sedan 1989 medlem i Svenska Kungliga Automobilklubben.
Visste du detta?
- · Hösten 1962 startade GT-projektet för att ge Opel en sportigare image.
- · Det tillverkades 103 463 st Opel GT
- · 80 000 skeppades till USA
- · 1970 kostade en GT 26 960:-
- · 1975 tillverkades en prototyp kallad GT2, se länk: Opel GT, Wod’s Site, original Opel GT2 press prospect from the Autoshow Frankfurt in germany 1975t
Idé-Form-Funktion
De första vaga skisserna på Opel GT tog form redan 1962. Tre år senare stod prototypen färdig att ställas ut på Frankfurt-mässan. Uppmärksamheten blev enorm och ledningen gav så småningom klartecken för produktion.
Att bygga Opels första serietillverkade sportbil var ingen lätt uppgift. Konstruktionsavdelningen fick bland annat ta en tuff match med företagets ekonomer. Tanken på att komplettera Opels modellprogram med en snabb sportbil började annars gro hos ledningen redan i början av 60-talet. Man hade upptäckt att det fanns en marknad för en tysk sportvagn i prisklassen 10 000 mark. Visst rullade en och annan italiensk och engelsk sportbil på de tyska vägarna vid den här tiden, men de riktade sig i första hand till de mer välbärgade köparna.
Konstruktionsavdelningen började skissa på projektet 1962. En första fullskalemodell i lera visades upp året efter för Opels företagsledning. Det här var en bil som inte hade mycket gemensamt med den färdiga produkten 1968. Vind tunnelprov visade bland annat att fronten var felkonstruerad och att bakpartiet måste göras om för lägre luftmotstånd.
Första prototypen
I mitten av 60-talet hade man kommit så långt i utvecklingsarbetet att en första prototyp med det officiella namnet Opel GT ställdes ut på Frankfurt mässan 1965. Publikens positiva reaktioner visade att man var på rätt väg. Trots det så lägrade sig ett visst lugn över hela projektet efter bilutställningen. Nu hade nämligen tiden kommit då ett avgörande beslut måste fattas om bilens framtid. Ekonomerna, som alltid håller hårt om penning pungen, gav inte höga odds för en tillverkning. Konstruktionsavdelningen, och de inom ledningen som absolut ville se Opel GT på vägarna, kom dock snabbt fram till att man kunde använda Kadettens chassi och Rekordens motor och växellåda. Övriga frågor typ verktygstillverkning för karosseridelarna och var man kunde få tag i en sammansättningsfabrik, löste sig även och plötsligt verkade utsikterna för en produktion lovande. Ett stort problem kvarstod dock om Kadettens standardchassi skulle användas, motorns placering. Utställningsbilen var byggd men motorn så långt bak som möjligt för att få bästa viktfördelning och köregenskaper. Kadett har ju motorn långt fram, ovanför framvagnsbalken, och det är möjligen bra för en 5-sitsig personbil.
Delade meningar
Det fanns en grupp inom Opel som vid den här tiden ansåg att motorns placering hade mycket liten betydelse för bilens köregenskaper och prestanda. Tekniker och sportvagnsentusiaster på företaget hade dock den bestämda uppfattning, att Opel GT skulle ha motorn längre bak för att på så sätt få de bästa vägegenskaperna. För att avgöra frågan byggdes i sann demokratisk anda två bilar, där den ena hade motorn placerad som på Kadett och den andra fick motorn ungefär 40 cm längre bak. Båda bilarna testades sedan under tävlingsförhållande på Nürburgring av Porsche föraren Hans Herrmann. Han rekommenderade att enbart använda den bakre motorplaceringen. En åsikt som respekterades.
Frågan om fasta eller rörliga strålkastare fram var också uppe till diskussion under utvecklingsarbetet. Det som fällde avgörandet var vindtunnel proven, där en kaross med så få utstickande delar som möjligt gav det bästa resultatet. Dessutom gjordes den låga nosen det i praktiken omöjligt att ha fasta framljus då de skulle hamna för nära vägbanan och därmed bryta mot lagen.
Under hösten 1966 gjordes de slutliga ritningarna på den utformningen av modellen. Samtidigt tillverkades en fullskalemodell i plast som skickades över till karosseri tillverkaren Chausson i Paris. Ja, det är riktigt. Tyskarna valde en fransk firma för karossen.
Skiljer sig
Den slutliga utformningen av Opel GT skiljer sig på många punkter från den första prototypen. Men iögonfallande är att seriebilen fick högre stötfångare fram, flera luftintag på motorhuven, en liten bula på motorhuven för förgasaren, ankstjärt bak och runda strålkastare. Produktionen lades upp så att den färdiga karossen kom lackerad och klar till sammansättningens fabriken för Kadett i Bochum i västra Tyskland, där den slutliga monteringen gjordes Tillverkningen startade i början av oktober 1968 och fortsatte fram till 1973 då strängare säkerhets bestämmelser tog död på Opel GT.
Ny Opel GT.
En ny Opel GT visades upp som prototyp i Genève 2006 med en turbomatad 2.0 liters motor på 264 hästkrafter, det är en 2.0 version av den 2.2 liters Opelmotor av typen L850 i aluminium med kamaxelkjedja som först kom i Opel Astra coupe 2000 och GT:s föregångare Opel Speedster. Utöver turbo har den även variabla kamaxlar och direktinsprutning. 0-100km/h 5.7 sekunder. Den byggs i amerikanska Wilmington i delstaten Delaware tillsammans med klonen Saturn Sky och syskonet Pontiac Solstice som har blivit en oerhörd försäljningsframgång i USA.
Denna nya GT utsågs till ”Cabrio of the Year 2007”. En oberoende internationell jury bestående av 21 motorjournalister och bilexperter valde Opel GT för den ”utsökta formgivningen”. Detta var tredje gången på sju år Opel fick utmärkelsen tidigare har den gått till Tigra TwinTop 2004 och Speedster 2000.
Opel Speedster.
Opel Speedster är en öppen tvåsitsig sportbil som tillverkades mellan 2001 och 2005 (Turbo versionen mellan 2003-2005). Speedstern byggdes av Lotus och har samma chassi som Lotus Elise. Speedster finns i två varianter, 2,2 (147 hk) och 2,0 Turbo (200 hk). Båda varianterna har mittmonterad motor och bakhjulsdrift. I England heter samma bil Vauxhall VX220. Totalt tillverkades ungefär 8000 exemplar varav Turbo modellen tillverkades i endast 1000 exemplar vilket gör den till en samlarbil.
Exteriört skiljer sig Opel Speedster Turbo från Opel Speedster i en rad detaljer. Bakre och främre spoiler, svarta insatser till lyktorna bak och fram, andra fälgar, turboemblem, annat emblem i grillen, förhöjda galler på motorluckan samt större luftintag på sidorna.
Den låga vikten (870-930 kg), och tyngdpunkten ger bilen mycket bra prestanda, speciellt på kurviga vägar.
Icke-turbo varianten gör enligt Opel 0-100 km/h på 5,9s och turbo-varianten gör 0-100 km/h på 4,9s. Bilen är 5-växlad och karossen är gjord i glasfiber. Opel Speedster har inte servostyrning men däremot är ABSstandard.
Utöver det som går att läsa i informationsboxen till höger kan nämnas att Speedster har en spårvidd på 145 cm fram och 148,8 cm bak samt att maxlasten är 205 kg.
Många tror att efterträdaren är Opel GT men detta stämmer ej då det är helt olika typer av bilar, Speedstern hade ingen efterträdare.
Bilen finns med i spelen Forza Motorsport, Need for Speed: Hot Pursuit 2, Gran Turismo 3, Gran Turismo 4 och Sega GT 2002.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.